OLV

• Reader Laad hier u reader

• Hoe de OVL is ontstaan

De Oudheidkundige Vereniging Landsmeer is opgericht op 8 september 1994

Landsmeer bestond al 668 jaar toen een aantal mensen tot de conclusie kwam dat er aan het ontstaan van Landsmeer, dus de geschiedenis van dorp en inwoners, wel wat aandacht mocht worden geschonken. Niet alleen dat er een en ander voor het nageslacht moest worden vastgelegd, maar ook wat de betekenis van gebeurtenissen uit het verleden nog steeds voor het dorp betekenen. Veel informatie over vroeger wordt verzameld en vastgelegd; we bezitten al een behoorlijke verzameling foto's van heel vroeger en van nog niet zo lang geleden. Veel panden in Landsmeer en, sinds ook Den Ilp en Purmerland tot de gemeente Landsmeer behoren, ook daarvan, worden fotografisch vastgelegd, zodat we later kunnen zien hoe het geweest is.
    Hoe zeer dit mensen aanspreekt blijkt uit de reacties die we krijgen op de publicaties van foto's van huizen en gebouwen, die wel honderd jaar deel van het dorpsbeeld uitmaakten, maar ook die nu na nog geen 30 jaar al weer zijn verdwenen.
    De "Mavo-school", Huishoudschool "De Springplank", hoe lang hebben ze gestaan? Toch hebben ze ook een belangrijke rol in het leven van inwoners van ons dorp gespeeld. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven.

Aan dit alles hebben we de nodige aandacht besteed en zullen we aandacht aan blijven besteden.

NH-Kerk

N. H. Kerk - 1904